Arie Willem Schouten

25 juni 2026

Arie Willem Schouten is sinds november 2025 de dirigent van ons harmonieorkest, eerst ad interim en vanaf april 2026 is hij onze vaste dirigent. Deze dirigent uit Wijk bij Duurstede dirigeert een drietal harmonieorkesten en is daarnaast ook arrangeur. Veel van zijn “ARIEgementen” worden specifiek voor een gelegenheid en veelal voor zijn eigen orkesten geschreven.
Hij is begonnen op 10-jarige leeftijd met het bespelen van de klarinet. Zijn wens was eigenlijk saxofoon te leren spelen. In die tijd ging dat net wat anders dan tegenwoordig, er was meer behoefte aan klarinettisten in de plaatselijke harmonie, dus kreeg hij een klarinet. Na de 4 diploma’s voor amateurmuzikant behaald te hebben, maakte hij toch een overstap naar de tenorsaxofoon. Ook heeft hij zich de meeste andere (blaas-) instrumenten eigen gemaakt, want hij vindt dat hij als dirigent elke muzikant moet kunnen helpen.
Na de middelbare school kon een conservatoriumstudie niet uitblijven en heeft hij een opleiding tot docent en dirigent gevolgd aan conservatoria in Arnhem en Utrecht.
Arie Willem vindt het belangrijk dat muzikanten met plezier naar de repetities en concerten komen. Hij probeert het orkest daarom een afwisselend en uitdagend repertoire voor te schotelen, met voldoende uitdaging en speelplezier voor iedereen.